Krav på intyg
När den nya avloppsanläggningen är anlagd ska fastighetsägaren eller entreprenören som anlagt avloppet fylla i ett intyg om utförd avloppsanläggning.
Så här fyller du i intyget
Fyll i uppgifter om fastigheten där anläggningen ligger och namn och kontaktuppgifter till den som är ägare av fastigheten och anläggningen (oftast den som har ansökt om avloppsanläggningen).
Fyll i de uppgifter som är aktuella för avloppsanläggningen. Det är viktigt att meddela om anläggningen, på en eller flera punkter, inte är anlagd enligt tillståndet. Då ska du även tidigare ha kontaktat Miljökontoret för att prata om ändringsförslag och möjligheter.
Fyll i entreprenörens namn och telefonnummer.
Skriv sedan under intyget och skicka det till Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Ditt slutbevis
Samhällsbyggnadsförvaltningen granskar intyget och registrerar anläggningen i vårt register över avloppsanläggningar. Sökande/fastighetsägaren får sedan en bekräftelse från oss på att anläggningen har registrerats och har godtagbar rening.
Avgift
Samhällsbyggnadsförvaltningen tar ingen avgift för handläggning av intyget om utförd avloppsanläggningen. Den ingår i handläggningen av avloppsansökan.
Handläggningstid
Handläggningen sker så fort som möjligt.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter behandlas enligt gällande dataskyddslagar. Personuppgiftsansvarig är Samhällsbyggnadsnämnden. För mer information och kontaktuppgifter besök Samhällsbyggnadsnämnden (extern länk, öppnas i nytt fönster)